Igår var jag på något så inspirerande som ett stick-café! Vi höll till på stadsbiblioteket där vi samlades, mellan trettio och fyrtio stick- och virksugna i olika åldrar. Butiksägare från den lokala garnaffären förevisade sina garner, massor av olika slags garn – åh, så inspirerande! – och jag såg flera jag inte ens visste om existerade. Kul!

Sedan var det bibliotekariens tur, hon tipsade om och visade upp några av alla virk- och stickböcker som finns i bibliotekssortimentet. Många verkligen, både på svenska och engelska.

Mellan garnvisningen och boktipsandet var det fika, mackor och kaffe och te och pepparkaka för billig penning och då var det också fritt fram att gå fram till garnbordet och klämma och känna, titta på alla fantastiska garner!

Efter boktipsen var det fritt fram att återigen titta på böckerna och garnerna samt fritt fram att sitta och sticka eller virka och prata och umgås. Många gick då när själva huvudnumren var avklarade. Jag satt kvar en stund till. Jag kände just ingen men pratade lite löst med vissa, både där jag satt och när jag gick och tittade i montern på alla härliga små amigurumis som satt där i som en liten inspirerande miniutställning. För det var verkligen en inspirerande kväll! Jag gick därifrån full av inspiration och vilja till att virka, massor av amigurumis!

Jag får fortsätta på den jag håller på med just nu först, min tredje amigurumi. Men det ska bli betydligt fler än så, det har jag bestämt mig för. Jag hoppas dessutom på fler stick-caféer i framtiden; jag lämnade min mailadress så jag får besked nästa gång ett sådant evenemang äger rum på biblioteket. Det ser jag redan fram emot och hoppas på!

