Fetstila titel + författare om du läst boken
Om du inte läst just den boken men annat av författaren – fetstila författaren
Kursivera de titlar du vill läsa
Stryk över de du inte vill läsa, eller markera dem med rött
* efter boken betyder att du aldrig hört talas om den
+ efter boken betyder att du äger den
x efter boken betyder att du påbörjat men inte läst ut den

1. Adichie, Chimamanda Ngozi – En halv gul sol
2. Alfvén, Inger – Ur kackerlackors levnad
3. Allende, Isabel – Andarnas hus
4. Angelou, Maya – Jag vet varför burfågeln sjunger *
5. Aronsson, Stina – Hitom himlen *
6. Atwood, MargaretPenelopiaden
7. Axelsson, Majgull – Aprilhäxan
8. Austen, JaneStolthet och fördom
9. Barbery, Muriel – Igelkottens elegans
10. Beecher Stowe, Harriet – Onkel Toms stuga
11. Benedictson, Victoria – Pengar
12. Blixen, KarenMin afrikanska farm
13. Boye, Karin – Kallocain
14. Brantenberg, Gerd – Egalias döttrar *
15. Brontë, Anne – Agnes Grey
16. Brontë, Charlotte – Jane Eyre +
17. Brontë, Emily – Svindlande höjder
18. Buck, Pearl – Den goda jorden *
19. Christie, Agatha – Tio små negerpojkar
20. Condé, Maryse – Desirada *
21. Djebar, Assia – Sultanbrudens skugga *
22. Duras, Marguerite – Älskaren
23. Edelfeldt – Kamalas bok +
24. Ekman, Kerstin – Hunden
25. Eliot, George (Mary Ann Evans) – Middlemarch
26. Emecheta, Buchi – Andra klassens medborgare
27. Fagerholm, Monika – Underbara kvinnor vid vatten
28. Flygare-Carlén, Emilie – Rosen på Tistelön *
29. Fossum, Karin – Älskade Poona
30. Frame, Janet – En ängel vid mitt bord *
31. Frank, Anne – Anne Franks dagbok x
32. Fredriksson, Marianne – Simon och ekarna
33. French, Marilyn – Kvinnorummet
34. Gaskell, Elizabeth – Cranford
35. Gordimer, Nadine – Min sons historia
36. Gripe, Maria – Tordyveln flyger i skymningen
37. Highsmith, Patricia – En man med många talanger *
38. Hodgson Burnett, Frances – En liten prinsessa
39. Holst, Hanne-Vibeke – Min mosters migrän
40. Hustvedt, Siri – Vad jag älskade
41. Isaksson, Ulla – De två saliga
42. Jansson, Tove – Pappan och havet +
43. Jelinek, Elfride – Älskarinnorna
44. Johansson, Elsie – Glasfåglarna
45. Jones, Sadie – Den utstötte
46. Jong, Erica – Rädd att flyga
47. Kandre, Mare – Aliide, Aliide
48. Kincaid, Jamaica – Annie John
49. Kleve, Stella (Malling, Mathilda) – Bertha Funke
50. von Krusenstjerna, Agnes – Den blå rullgardinen +
51. Lagerlöf, Selma – Kejsarn av Portugallien
52. Lahiri, Jhumpa – Främmande jord
53. Lessing, Doris – Den femte sanningen +
54. Lidman, Sara – Lifsens rot
55. Linderborg, Åsa – Mig äger ingen
56. Lindgren, Astrid – Mio min Mio
57. Lispector, Clarice – Stjärnans ögonblick
58. Lugn, Kristina – Stulna juveler
59. Magorian, Michelle – Godnatt Mister Tom
60. Malmsten, Bodil – Den dagen kastanjerna slår ut är jag långt härifrån
61. Martinson, Moa – Kvinnor och äppelträd
62. McCullough, Colleen – Törnfåglarna
63. Mernissi, Fatima – Drömmar om frihet
64. Mitchell, Margaret – Borta med vinden
65. Montgomery, L M – Anne på Grönkulla +
66. Morante, Elsa – Historien *
67. Morrison, Toni – Älskade
68. Müller, Herta – Hjärtdjur
69. Munro, Alice – Kärlek, vänskap, hat
70. Oates, Joyce Carol – Blonde
71. Oksanen, Sofi – Stalins kossor
72. Olsson, Vibeke – Molnfri bombnatt
73. Plath, Sylvia – Glaskupan
74. Robinson, Marilynne – Gilead
75. Rowling, J K – Harry Potter-serien +
76. Roy, Arudhati – De små tingens gud +
77. Sagan, Françoise – Ett moln på min himmel
78. Sandel, Cora – Alberte-serien
79. Sapfo – Sapfo : dikter och fragment +
80. Sundström, Gun-Britt – Maken
81. Szymborska, Wisława – Dikter 1945-2002
82. Shelley, Mary – Frankenstein
83. Shriver, Lionel – Vi måste prata om Kevin
84. Sittenfeld, Curtis – Presidentens hustru
85. Smith, Zadie – Om skönhet
86. Stenberg, Birgitta – Alla Vilda
87. Stridsberg, Sara – Drömfakulteten
88. Tan, Amy – Joy Luck Club
89. Tartt, Donna – Den hemliga historien
90. Thorvall, Kerstin – När man skjuter arbetare
91. Trotzig, Birgitta – Dykungens dotter +
92. Tyler, Anne – Ett amatöräktenskap
93. Ulitskaja, Ljudmila – En munter begravning
94. Undset, Sigrid – Kristin Lavransdotter x
95. Wassmo, Herbjörg – Huset med den blinda glasverandan
96. Waters, Sarah – Främlingen i huset
97. Wells, Rebecca – Yaya flickornas gudomliga hemligheter
98. Winterson, Jeanette – Det finns annan frukt än apelsiner
99. Woolf, Virginia – Mot fyren + x
100. Wägner, Elin – Pennskaftet

Jag kommer att ändra här när jag läst en ny titel, alternativt läst något annat av författarna ovan. Som det är nu är det 24 böcker jag läst, samt att jag läst några fler författare men andra boktitlar. Jag vet inte om alla titlar/författare ovan tilltalar mig; det återstår att se. Kul med ny lista i alla fall. Listan hittade jag hos Lyrans noblesser, där finns den i original här för den som är intresserad av att lägga den på sin egen blogg, annars är det bara att kopiera min egen version och ändra till sin egen.

