I ungefär en vecka nu har jag jobbat med en målning som startade med en väldigt klar idé. Det är sällan det händer. Ofta börjar man på måfå och någonting utvecklas medan man målar, men den här gången visste jag som sagt vad jag ville göra. Jag ville göra en bild av en flicka som samlar på stjärnor, bokstavligt talat. Inte så att hon får stjärnor för att hon är duktig utan för att hon har den magiska förmågan att plocka de riktiga glittrande stjärnorna på himlen.

 

En sak var jag dock osäker på och det var stjärnornas färg. Jag hade guldfärg men var inte helt säker på om jag ville använda den. Jag hade några olika idéer om hur jag skulle lösa det, innan jag insåg precis vilken färg som passade. För det skulle bara gå med silverstjärnor insåg jag när jag såg färgskalan i den i övrigt färdiga målningen. Så jag gick till Panduro och köpte akrylfärg, silverfärg och målade sedan stjärnorna.

 

Det är inte helt lätt att måla stjärnor. Men till slut kom jag på hur jag skulle lösa det och här nedan kan ni se resultatet. Jag är nöjd. Det skulle kunna vara omslagsbilden på en barnbok, en bok om en liten flicka som plockar stjärnor från himlen och lägger dem i sin rosa väska. Jag tror nästan jag ska ta och skriva den berättelsen, så stjäl inte min idé – patent och copyright, ni vet!

 

 

