I påskas var jag på "Vår Konst" i Enköpings kommun, och förutom en massa inspirerande tavlor i olja, akryl och akvarell, fick jag chansen att titta på luffarslöjdarbeten, det slags konstnärliga varianter som är mer som metalltrådsflätning men inte riktigt bara flätning på det vis jag sysslat med, utan något som består av mer "onödiga saker", det vill säga prydnadsarbeten som inte direkt ska fylla praktisk funktion, men väl är estetiskt tilltalande.

 

"Vår Konst" är ett årligt evenemang i samband med påskhelgen där amatörkonstnärer och professionella konstnärer öppnar upp sina hem runtom i Enköpings kommun för vem som än vill komma och titta. Vi brukar åka dit över Långfredagen, men det är öppet ända fram till Annandag påsk. Jag rekommenderar det starkt för var och en som är intresserad av att titta på konst och har bil för att på smidigt vis kunna ta sig runt i kommunen. Vill man bara besöka några få konstnärer räcker det med en eftermiddag, men vill man besöka fler än så, kanske till och med alla, måste man ha hela helgen på sig.

 

 

Vi började med att besöka museet i Enköping, och där hade varje konstnär ställt ut en tavla. Utifrån vad vi tyckte om tavlorna valde vi ut de mest intressanta konstnärerna vars hem vi nu skulle besöka. Efter museibesöket åkte vi således runt i kommunen och besökte konstnärerna, vissa i deras hem, andra i till hemmet anslutande ateljéer av varierande slag. Det var både roligt och spännande! Vid varje nytt ställe vi kom till fanns påskfjädrar såsom på bilden ovan – en hjälp till att hitta.

 

Precis som jag gjort äpplen och päron, så fanns de dem som hade gjort insekter, till exempel fjärilar och myror i metalltråd. Ibland dekorerade med pärlor och annat. Det var mycket inspirerande att se! Den svarta/grå/kopparfärgade metalltråden passar för insekter och reptiler, till skillnad från den glatt färgade tråden jag använt till fat och skålar. Här är frukter jag gjort: två färdiga äpplen och ett halvfärdigt äpple… Jag har gjort ett päron också men tyvärr har jag ingen bild på det; bilderna försvann i min datorkrasch. Jag hade bättre bilder på det första röda äpplet där också… Får se om jag får igång gamla hårddisken; då kan jag lägga upp fler bilder.

 

 

Jag var till Tiimari för någon vecka sedan och köpte bland annat afrikanska pärlor, som jag tänkte använda till mina egna "insekts-/reptil"-arbeten. Här nedan kan ni se prov på något som kan tänkas bli till en ödla så småningom, om jag bara kommer på ett sätt att göra själva kroppen på. Just nu är det bara stomme, ben och ett huvud bestående av en av de afrikanska pärlorna nämnda ovan.

 

