Förra sommaren, i början på augusti, gick jag en akrylkurs för konstnären Ali Aissaoui. Tavlorna som jag målade då finns att beskåda här tillsammans med resten av inläggen, kommentarer och skrivet som handlade om akrylmålerikursen. Kursen gav mig mycket, framför allt i form av mod: mod att våga i själva målandet och mod i att våga kalla sig själv för konstnär. Dessutom fick jag ett diplom. Inte illa, eller hur?

 

Skämt åsido, det var en mycket givande kurs som sagt. Under kursen fick jag höra att jag inte skulle måla människor. Ali Aissaoui tog bort mina klumpiga försök… och hjälpte mig att göra tavlorna bra mycket bättre, framför allt genom att lägga till en väldig massa vitt och kladda på ordentligt. De tre tavlorna nedan gjorde jag under kursen.

 

 

Precis efter kursen fortsatte jag i samma stil och fortsatte att vara snabbmålande och produktiv.

 

 

Sedan lugnade det förstås ned sig, och inspiration till målandet kom och gick i perioder. Men modet hade jag kvar; jag försökte mig på människor. Det är en väldigt stor utmaning, och det är utmaningen som lockar. Det är så himla svårt! Och just därför så väldigt roligt! Så jag fortsätter att utvecklas, och nu inser jag att jag måste tillbaka till tecknandet för att kunna skapa ännu bättre grund att stå på när jag väl målar, det må vara akryl eller akvarell, vilket som.

 

De tavlor jag visar i det här inlägget är självklart inte det enda jag gjort; men det är det enda som är klart nog att visas. Jag har många projekt på gång samtidigt, flera målningar som jag arbetar med parallellt.

 

Den sista tavlan av de tre nedan är inte klar än; det är en hel del justeringar att göra, inte minst armarna på dem båda.

 

 

Jag har tänkt mig att jag ska gå igenom Betty Edwards The New Drawing on the Right Side of the Brain. Jag gick igenom Drawing on the Right Side of the Brain i mitten av nittiotalet (en svensk översättning som mina föräldrar äger), och det gav enorma framsteg i min tecknarförmåga. Om jag går igenom den nya versionen av samma bok (en engelsk utgåva jag fick i present för några år sedan) är jag totalsäker på att jag kommer att utvecklas ytterligare. Jag måste bara ta steget att verkligen komma igång! (Vill bara tillägga att alla målningar naturligtvis är copyright på mig.)

