Tags

, ,

I dag var jag på Julsalong 2007, det vill säga en konstutställning som anordnas just i juletid.

I år lottades platserna ut bland anmälda konstnärer; alla kunde inte vara med i år. Utställningslokalen har bytts från år till år, och blivit mindre och mindre, av någon anledning, synd nog. Jag anmälde mig men kom tyvärr inte med, men jag besökte givetvis Julsalongen ändå – i dag.

Det var väldigt varierande konst, både av amatörer och av etablerade konstnärer, i olja såväl som i akryl och akvarell. Där fanns också broderade tavlor. Bland dessa broderade – det var två konstnärer som hade sin konst hängande sida vid sida – var det särskilt en av dem vars konst jag fastnade för. Det var broderade ansikten, porträtt som såg ut att vara målade i akryl eller olja om man tittade lite mer på håll. Några få skulpturer fanns också med bland det utställda.

När man går runt och tittar på tavlor såhär i en utställning är det ju vissa man fastnar för mer än andra, och så var det också för mig den här gången – jag fastnade för de ovan nämnda och för några till. Tyvärr kan jag inte visa upp någon av tavlorna, dels för att jag som ni vet inte har någon digitalkamera, men det skulle nog också vara brått mot allt vad copyright heter.

Hursomhelst, konstnärerna hade möjlighet att presentera sig själva i en pärm som låg på ett bord i anslutning till utställningen. En av de jag gick på utställningen tillsammans med, A, fastnade för en av tavlorna så pass att hon köpte den! Den kostade 5000 och när vi sedan tittade i nämnda pärm hittade jag en länkhänvisning till just artisten som gjort tavlan. Det är en Angelica Markén. Jag besökte just länksidan och hittade fler av hennes tavlor där, i galleridelen. De är mycket färgstarka och personliga, och dessutom inspirerande! Hennes gallerisida hittar ni här. Det var två tavlor med på utställningen. Tavlan som A ska köpa är här och det här är den andra tavlan som fanns med.

Eftersom Angelica Markén målar i akryl känns det extra roligt att titta på just hennes tavlor. Sammalunda gäller för de andra konstnärerna som jobbar i akryl. Det ger idéer och inspiration, och jag inser hur mycket man kan göra med akryl – hur uttrycksfullt mediet är! Jättekul!

Det känns som om jag bara börjat nosa på området. Jag har bara jobbat med akryl kanske i något år. Tidigare målade jag bara akvarell… Och så har jag tecknat, alltid, massor – speciellt när jag var barn.

Fortfarande är det ju så mycket som konkurrerar om tiden. Men som någon sade, man har alltid tid för det man älskar att göra! Så jag har alltid tid till att vara kreativ!

