Tags

, , ,

I dag hämtade jag ut mitt paket på posten.

Paketet från butiken Sun Ai.

Till mitt försvar, innan jag säger något mer, måste jag förklara hur det faktiskt ligger till: jag bor i en liten pluttig håla i Sverige (nåja, femte största staden eller något ditåt, men i universella mått mätt), där det inte finns mer än en och annan kotte (jag och de som tvingas lyssna på mig och vad jag säger) som ens hört talas om Gackt(-sama). Helt isolerad bor jag här, som på en liten obebodd ö där det inte finns mer än bröd, vatten och kokosnötter. Tala om att man då kan bli glad över lite. Tala om att man kan skrika högt (fangirltjut) när man får en tidning som i någon annans händer (en japans t.ex.) är en slit-och-släng-produkt, men som i mina händer blir en samlarikon, en ovärdelig skatt, en dregelprodukt… Nåja, glöm bort det sistnämnda! Men det var inte långt ifrån när jag bläddrade igenom massor av sidor på en högst ordinär man (harkel) iklädd kimono som gör (högst sexiga) poser. Och så en lång intervju av vilken jag inte fattar ett jota. Döm om mitt höga tjut(!) när jag fick syn på en poster, en affisch, en plansch, mitt i denna guldskatt av fotografier! Min första plansch någonsin! Ja, på Gackt-sama, alltså. Oh, glädje!

Dessutom, när jag bläddrade vidare, hittade jag min andra stora favorit, coola boyen Miyavi, en massa små bilder och en och annan större och så lite text också…

Jag kanske ska tala om vad det var för en tidning också. Det är helt enkelt en av de vanligaste musiktidningarna i Japan, Arena37c, och numret jag köpte var juli-numret (July/07), dvs. nr. 07 år 2007. Bilderna på Gackt i tidningen finns att beskåda i smått format här.

När jag bläddrade vidare i tidningen fanns det ännu mer ögongodis, bl.a. EXILE och en artist som jag måste ta reda på mer om, Toshihiko Takamizawa, och en annan, Tama… Jag hoppas musiken är lyssnasvärd. De ser i alla fall snygga ut, men det garanterar ju förstås ingenting.

Med detta som bakgrund förstår ni hur lite jag just nu bryr mig om luciatåget som jag lyssnar på, på SVT24, för att få lite luciastämning. Svenska traditioner… vad är de jämfört med sexiga japaner? Fast luciatågen som visas här kan verkligen sjunga, och sjunger väldigt vackert kanon… Med betoning här på att jag uppskattar god musik…! … Och med tanke på hur Gackt är stolt över sin härkomst och sitt land och sina traditioner, så måste jag väl ta lärdom från denne ”sama” och vara stolt över den svenska luciatraditionen. Det är jag förresten redan!

Så glad lucia på er alla!

